جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تلاش مجدد برای هدایت خوارج‏

زمان مطالعه: 2 دقیقه

مبرد در «کامل» مناظره‏ی دیگری برای امام نقل می‏کند که با مناظره‏ی پیشین کاملاً فرق دارد و احتمال می‏رود که مناظره‏ی دومی باشد که امام با خوارج انجام داده است و فشرده‏ی آن چنین است:

امام -علیه‌السلام-: آیا به خاطر دارید هنگامی که قرآنها را بر نیزه بلند کردند من گفتم که این کار حیله و خدعه است و اگر آنان داوری قرآن را می‏خواستند به نزد من می‏آمدند و از من داوری می‏طلبیدند؟ و آیا کسی را سراغ دارید که مسئله‏ی حکمیت آن دو نفر را اندازه‏ی من بد و زشت بشمارد؟

خوارج: نه.

امام -علیه‌السلام-: آیا تصدیق می‏کنید که شما مرا، با کمال کراهت من، به این کار وادار کردید و من از روی ناچاری به درخواست شما پاسخ گفتم و شرط کردم که حکم داوران در صورتی نافذ خواهد بود که به حکم خدا داوری کنند؟ و همگی می‏دانید که حکم خدا از من تجاوز نمی‏کند (و من امام بر حق و خلیفه‏ی برگزیده‏ی

مهاجر و انصار هستم).

عبدالله بن کواء: صحیح است که به اصرار ما آن دو نفر را در دین خدا حکم کردی، ولی ما اقرار می‏کنیم که با این عمل کافر شدیم و اکنون از آن توبه می‏کنیم و تو نیز مثل ما به کفر خود اقرار و از آن توبه کن و آن گاه همگان را برای نبرد با معاویه گسیل دار.

امام -علیه‌السلام-: آیا می‏دانید که خدا در اختلاف زوجین فرمان داده است که به دو داور مراجعه شود، آنجا که فرموده: «فابعثوا حکماً من أهله و حکما من أهلها»؟ و نیز در تعیین کفاره‏ی قتل صید در حال احرام دستور داده است که به دو عادل به عنوان حکم مراجعه شود، آنجا که فرموده: «یحکم به ذوا عدل منکم»؟

ابن‏کواء: تو لقب امیر مؤمنان را از کنار اسم خود پاک کردی و بدین طریق خود را از حکومت خلع نمودی.

امام -علیه‌السلام-: پیامبر برای ما اسوه است. در غزوه‏ی حدیبیه، آن گاه که صلحنامه‏ای میان پیامبر و قریش به این صورت نوشته شد «هذا کتاب کتبه محمد رسول الله و سهیل بن عمرو»، نماینده‏ی قریش اعتراض کرد و گفت: اگر به رسالت تو اقرار داشتم با تو مخالفت نمی‏کردم. باید لقب «رسول الله» را از کنار نام خود برداری. و پیامبر به من فرمود: علی، لقب رسول الله را از کنار اسم من پاک کن. گفتم: ای پیامبر خدا، قلبم اجازه نمی‏دهد چنین کاری کنم. آن گاه پیامبر با دست خود آن را پاک کرد و لبخندی به من زد و گفت: تو نیز به سرنوشت من دچار می‏شوی.

وقتی سخنان امام -علیه‌السلام- به آخر رسید دو هزار نفر از گروهی که در حروراء جمع شده بودند به سوی آن حضرت بازگشتند و به سبب اینکه در آن نقطه گرد آمده بودند آنان را «حروریه» نامیده‏اند.(1)


1) کامل مبرد، ص 45؛ شرح نهج‏البلاغه‏ی ابن ‏ابی‏الحدید، ج 2، صص 275-274.