جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اعتراض به حکومت با اعراض از جماعت‏

زمان مطالعه: 2 دقیقه

اقامه‏ی نماز با جماعت یک تکلیف استحبابی است و تخلف از آن گناه نیست، ولی وضع در آغاز اسلام به گونه‏ای دیگر بود و عدم شرکت در آن به طور متوالی نشانه‏ی

اعتراض به حکومت و نفاق و دو رویی بود. از این جهت، در روایات اسلامی تأکید بر اقامه‏ی نماز با جماعت شده است که فعلاً مجال نقل آنها نیست.(1)

خوارج با حضور در مسجد و عدم شرکت در نماز، مخالفت خود را اظهار می‏داشتند و به هنگام اقامه‏ی نماز به دادن شعارهای تند می‏پرداختند.

روزی امام -علیه‌السلام- به نماز ایستاده بود. ابن‏کواء، از سران خوارج، به عنوان اعتراض این آیه را تلاوت کرد:

«و لقد أوحی إلیک و إلی الذین من قبلک لئن أشرکت لیحبطن عملک و لتکونن من الخاسرین» (زمر: 65).

به تو و به پیامبران پیش از تو وحی کردیم که اگر شرک ورزی عمل تو تباه می‏شود و از زیانکاران به شمار می‏آیی.

امام -علیه‌السلام- با کمال متانت و به حکم قرآن که «و إذا قرء القران فاستمعواله و أنصتوا لعلکم ترحمون»(2) (اعراف: 204) سکوت کرد تا ابن‏کواء آیه را تمام کرد و سپس به نماز خود ادامه داد. ولی او مجدداً آیه را خواند و امام نیز سکوت کرد. ابن‏کواء چند بار این عمل را تکرار کرد و امام -علیه‌السلام- با کمال صبر و حوصله سکوت را برگزید. سرانجام امام -علیه‌السلام- با تلاوت آیه‏ی زیر به او پاسخ گفت، به گونه‏ای که آسیبی به نماز او نرسید و هم او را ساکت و منکوب کرد:

«فاصبر إن وعده الله حق و لا یستخفنک الذین لا یؤمنون». (روم: 60)

صبر را پیشه‏ی خود ساز و کارهای افراد غیر مؤمن تو را خشمگین نسازد.(3)

ابن‏کواء با تلاوت آیه‏ی یاد شده، با کمال وقاحت، نخستین مؤمن پس از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را مشرک قلمداد می‏کرد زیرا غیر خدا را در مسئله‏ی حکم شریک قرار داده

بود. ما بعداً درباره‏ی مسئله‏ی حاکمیت الهی بحث گسترده‏ای خواهیم داشت.


1) رجوع شود به: وسائل الشیعه، ج 5، ابواب نماز جماعت، باب 1، ص 370.

2) هر موقع قرآن تلاوت شد به آن گوش فرا دهید و آرام باشید شاید مورد رحمت الهی قرار گیرید.

3) تاریخ طبری، ج 4، ص 54 و شرح نهج‏البلاغه‏ی ابن‏ابی‏الحدید، ج 2، ص 269.