جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

واکنش عقد پیمان حکمیت در ارتش امام

زمان مطالعه: 2 دقیقه

پس از تنظیم پیمان نامه قرار شد که مردم شام و عراق از نتیجه‏ی مذاکرات آگاه شوند. از این جهت، اشعث پیمان حکمیت را بر شامیان و عراقیان عرضه داشت. در ناحیه‏ی نخست هیچ نوع مخالفتی مشاهده نشد، در حالی که گروهی از طوایف عراقی مانند «عنزه» ابراز مخالفت کردند و برای نخستین بار شعار «لا حکم إلا لله» از حلقوم دو جوان عنزی به نام معدان و جعد برآمد و هر دو جوان با شمشیر کشیده بر ارتش معاویه حمله بردند و در نزدیک خیمه‏ی معاویه کشته شدند. وقتی پیمان نامه بر

قبیله‏ی مراد عرضه شد رئیس آنان، صالح بن شفیق، همان شعار آن دو جوان را سر داد و گفت: «لا حکم إلا لله و لو کره المشرکون». سپس این شعر را سرود:

ما لعلی فی الدماء قد حکم++

لو قاتل الأحزاب یوماً ما ظلم‏

چه شد که علی درباره‏ی خونهای ریخته شده تن به حکمیت داد، حال آنکه اگر با احزاب (معاویه و همفکران او) می‏جنگید کار او نقصی نداشت.

اشعث به کار خود ادامه داد: وقتی در برابر پرچمهای قبیله‏ی بنی تمیم قرار گرفت و پیمان حکمیت را بر آنان خواند شعار (لا حکم إلا لله یقضی بالحق و هو خیر الفاصلین» از آنان برخاست و عروه‏ی تمیمی گفت: «أتحکمون الرجال فی أمر الله؟ لا حکم إلا لله. أین قتلانا یا أشعث؟»(1) یعنی: آیا مردان را بر دین خدا مقدم می‏دارید و حکم قرار می‏دهید؟ حکم و داوری از آن خداست. پس تکلیف کشته‏های ما چیست ای اشعث؟ (آیا آنان در راه حق کشته شدند یا در راه باطل؟).

سپس با شمشیر خود بر اشعث حمله کرد ولی ضربه‏اش بر اسب او اصابت کرد و اشعث را از اسب به زمین انداخت و اگر کمک دیگران نبود اشعث به دست عروه‏ی تمیمی کشته شده بود.

اشعث پس از یک گشت در میان سپاه عراق به حضور امام -علیه‌السلام- رسید و طوری وانمود کرد که اکثر حامیان امام -علیه‌السلام- بر پیمان حکمیت راضی هستند و جز یک یا دو گروه کسی با آن مخالفت ندارد. ولی چیزی نگذشت که از هر سو شعار «لا حکم إلا لله» و «الحکم لله یا علی لا لک» بلند شد و فریاد می‏زدند: ما هرگز اجازه نمی‏دهیم که رجال در دین خدا حاکم باشند (و حکم خدا را دگرگون سازند). خدا فرمان داده است که معاویه و یاران او کشته شوند یا تحت فرمان ما درآیند.

حادثه‏ی حکمیت لغزشی بود که از ما سر زد و ما از آن برگشتیم و توبه کردیم. تو نیز باز گرد و توبه کن، در غیر این صورت از تو هم بیزاری می‏جوییم.(2)


1) عروه تصور می‏کرد که بر اساس این پیمان کارهای پیشین سپاه عراق بر خطا بوده است و لذا همه‏ی آنان در آتش خواهند بود، وقعه‏ی صفین، ص 512؛ شرح نهج‏البلاغه‏ی ابن‏ابی‏الحدید، ج 2، ص 237؛ الاخبار الطوال، ص 197؛ کامل ابن‏اثیر، ج 3، ص 163؛ مروج الذهب، ج 2، ص 403.

2) شرح نهج‏البلاغه‏ی ابن‏ابی‏الحدید، ج 2، ص 237؛ وقعه‏ی صفین، ص 513.