جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شرح و تفسیر: سنگ غصبى خانه خرابت مى‏کند

زمان مطالعه: 3 دقیقه

امام علیه السلام در این گفتار حکیمانه، آینده شوم بناهایى را بیان مى‏کند که با وسائل غصبى ساخته شوند، مى‏فرماید: «سنگ غصبى در بناى خانه گروگان ویرانى آن است»؛(الْحَجَرُ الْغَصِیبُ(1) فِی الدَّارِ رَهْنٌ عَلَى خَرَابِهَا).

اشاره به این‏که همان‏گونه که «رهن» و گروگان، سبب مى‏شود انسان، مطالباتش را وصول کند، سنگ غصبى هم سبب مى‏شود که ویرانى براى خانه وصول شود.

مرحوم مغنیة در کتاب فى ظلال نهج‏البلاغه در شرح این کلام حکیمانه مى‏گوید: کسى که بنایى کند یا چیزى در اختیار بگیرد یا بخورد یا بنوشد یا به هر صورتى، از اموال دیگران (بدون رضاى آنها) بهره گیرد، سرانجام کارش وبال و خسران است، هرچند این زیان پس از مدتى صورت گیرد و اگر کسى بپرسد این آسمان‏خراش‏هایى که از خون ملت‏هاى بى‏گناه بنا شده و محکم در جاى خود ایستاده و ویران نمى‏شود چگونه است؟ در پاسخ آنها مى‏گوییم: اگر اینها ویران نشود بناکننده آنها به زودى آنها را ترک گفته و به قبور تاریک و متعفنى پناه مى‏برند … اضافه بر این، بناى راسخ، همان وجدان پاک و روح آرامى است که‏

انسان بدون هرگونه نگرانى زندگى کند. (آیا بانیان آنها چنین‏اند؟ قطعاً نیستند).(2)

مرحوم طبرسى در مجمع البیان از ابن عباس نقل مى‏کند که مى‏گوید: من از قرآن به خوبى استفاه کرده‏ام که ظلم و ستم خانه‏ها را ویران مى‏سازد. سپس به آیه شریفه سوره «نمل» تمسک مى‏کند که مى‏فرماید: «فَتِلْکَ بُیُوتُهُمْ خَاوِیَةً بِمَا ظَلَمُوا إِنَّ فِى ذَلِکَ لَآیَةً لِّقَوْمٍ یَعْلَمُونَ»؛ این خانه‏هاى آنهاست در حالى که به‏خاطر ظلم و ستمشان فرو ریخته؛ و در این نشانه روشنى است براى کسانى که آگاهند».(3)

مرحوم سید رضى در ذیل این کلام شریف مى‏گوید: «این سخن از پیامبر صلى الله علیه و آله نیز نقل شده و جاى تعجب نیست که هر دو کلام مانند هم باشند؛ زیرا هر دو از یک محل سرچشمه گرفته و ریزش هر دو از یک دلو بوده است»؛(قالَ الرَّضِیُ وَیُروى‏ هذَا الْکَلامُ عَنِ النَّبِی صلى الله علیه و آله وَلا عَجَبَ أَنْ یَشْتَبِهَ الْکَلامانِ لِأَنَّ مُسْتَقاهُما مِنْ قَلیبٍ وَمَفْرَغَهُما مِنْ ذَنُوبٍ).

«مُسْتَقى‏» به معناى محل سیراب شدن است «قلیب» (بر وزن صلیب) به معناى چاه و در اینجا کنایه از سرچشمه است و «مفروغ» (مفرغ) به معناى محل ریزش است و «ذَنوب» بر وزن (قبول) به دلو بزرگ گفته مى‏شود.

مرحوم دیلمى از علماى قرن نهم در کتاب ارشاد القلوب خود حدیث را به این صورت از پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله نقل کرده است:«خَمْسُ کَلِماتٍ فِی التَّوْراةِ وَیَنْبَغی أَنْ تُکْتَبَ بِماءِ الذَّهَبِ أَوَّلُها حَجَرُ الْغَصْبِ فِی الدّارِ رَهْنٌ عَلى‏ خَرابِها وَالْغالِبُ بِالظُّلْمِ هُوَ الْمَغْلُوبُ وَما ظَفَرَ مَنْ ظَفَرَ الْإثْمُ بِهِ وَمَنْ أَقَلَّ حَقَّ اللَّهِ عَلَیْکَ أنْ لا تَسْتَعینَ بِنِعَمِهِ عَلى‏ مَعاصِیهِ وَوَجْهُکَ ماءٌ جامِدٌ یَقْطُرُ عِنْدَ السُّؤالِ فَانْظُرْ عِنْدَ مَنْ تَقْطُرُهُ‏؛ پنج جمله در تورات آمده است که سزاوار است با آب طلا نوشته شود: نخستین آنها این است که سنگ غصبى در بناى خانه گروگان ویرانى آن است و آن کس که با

ظلم غلبه مى‏کند در حقیقت مغلوب و شکست‏خورده است و کسى که از طریق گناه پیروز شود در واقع پیروز نشده است و کمترین حق خداوند بر تو این است که از نعمت‏هاى او براى معصیتش کمک نگیرید و آبروى تو همچون آب منجمدى است که تقاضا آن را آب مى‏کند مراقب باش نزد چه کسى آن را آب مى‏کنى».(4)

در حدیث دیگرى از پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله مى‏خوانیم:«اتَّقُوا الْحَرامَ فِی الْبُنْیانِ فَانَّهُ أساسُ الْخَرابِ‏؛ از به کار گرفتن اشیاى حرام در بناها بپرهیزید که سبب خرابى آن خواهد شد».(5)

خداوندا توفیق پیروى از این کلمات دلنشین و حکمت‏آموز و به کار بستن آنها را در زندگى به همه ما مرحمت فرما تا راه بهتر زیستن را بیابیم و از آن به مقصد برسیم.

پایان جلد سیزدهم‏

آذرماه 1389

عید غدیر 1431


1) در بسیارى از نسخ به جاى «الغَصیب» «الغَصْب» آمده و این واژه مناسب‏تر و معروف‏تر است و در بعضى از کتبى که در اسناد این کلام شریف آوردیم به جاى «الغَصیب» «الْمَغْصُوب» آمده است.

2) فى ظلال نهج‏البلاغه، ج 4، ص 361.

3) نمل، آیه 52.

4) ارشاد القلوب، ج 1، ص 195.

5) تاریخ مدینه دمشق، ابن عساکر، ج 59، ص 296.