جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شرح و تفسیر: بدترین توشه راه آخرت‏

زمان مطالعه: 3 دقیقه

امام علیه السلام در این گفتار حکیمانه به یکى از آثار سوء ظلم و ستمکارى اشاره کرده مى‏فرماید: «بدترین توشه براى آخرت ستم بر بندگان (خدا) است»؛(بِئْسَ الزَّادُ إِلَى الْمَعَادِ، الْعُدْوَانُ عَلَى الْعِبَادِ).

مى‏دانیم دنیا سرایى است که همگان از آن براى رفتن به سوى آخرت توشه بر مى‏دارند و هر کسى به فراخور حال و اعمال خود توشه‏اى تهیه مى‏بیند. قرآن مجید مى‏گوید: بهترین توشه‏ها توشه تقواست «وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَى»؛ و زاد و توشه تهیه کنید، و بهترین زاد و توشه، پرهیزکارى است».(1) ولى گروهى به جاى آن ظلم و ستم بر بندگان خدا را توشه این سفر سرنوشت‏ساز قرار مى‏دهند که به گفته امام علیه السلام بدترین توشه‏هاست.

زیرا گناهانى که جنبه معصیت اللَّه دارد و یا به تعبیر دیگر ظلم بر خویشتن است با توبه آمرزیده مى‏شود و حتى بدون توبه امید عفو الهى و شفاعت درباره آن وجود دارد، همان‏گونه که قرآن مجید مى‏فرماید: «قُلْ یَا عِبَادِى الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَاتَقْنَطُوا مِنْ رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ»(2)زیرا او بخشنده مهربان است.

ولى آنجا که پاى ظلم بر دیگران به میدان مى‏آید نه با آب توبه شسته مى‏شود و نه با عنایت شفاعت و جز با رضایت صاحب حق نجات از عواقب آن ممکن نیست و به همین دلیل امام علیه السلام آن را بدترین زاد و توشه قیامت شمرده است.

شک نیست که زاد و توشه چیزى است که در راه سفر و به هنگام رسیدن به مقصد به انسان کمک مى‏کند و به یقین ظلم چنین موقعیتى را ندارد، بنابراین انتخاب این لفظ در اینجا نوعى کنایه بلیغ است، درست مانند این است که انسان در سفرهاى دنیا به جاى حمل مواد غذایى مشتى از سموم با خود ببرد به او مى‏گوییم بدترین توشه آن است که به جاى غذا سموم با خود حمل کنى.

امام علیه السلام در خطبه 176 نهج‏البلاغه بعد از آن که ظلم را به سه بخش تقسیم مى‏کند مى‏فرماید:«وَأَمَّا الظُّلْمُ الَّذِی لَایُتْرَکُ فَظُلْمُ الْعِبَادِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً. الْقِصَاصُ هُنَاکَ شَدِیدٌ، لَیْسَ هُوَ جَرْحاً بِالْمُدَى وَلَا ضَرْباً بِالسِّیَاطِ، وَلکِنَّهُ مَا یُسْتَصْغَرُ ذلِکَ مَعَهُ‏؛ اما ظلمى که هرگز رها نمى‏شود ستمى است که بندگان بر یکدیگر مى‏کنند که قصاص در آنجا شدید است این قصاص مجروح ساختن با کارد یا زدن تازیانه (مانند قصاص در دنیا) نیست بلکه چیزى است که اینها در برابرش ناچیز است».

درباره آثار سوء ظلم در آیات قرآن و روایات اسلامى بحث‏هاى بسیار وسیع و گسترده‏اى آمده است.

قابل توجه این‏که در آیه 45 سوره «انعام» درباره اقوام ظالمى که به سرنوشت دردناکى مبتلا شدند مى‏خوانیم: «فَقُطِعَ دَابِرُ الْقَوْمِ الَّذِینَ ظَلَمُوا وَالْحَمْدُ للَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ»؛ و (به این ترتیب،) ریشه گروهى که ستم کرده بودند، قطع شد و ستایش مخصوص خداوند، پروردگار جهانیان است».(3)

در اینجا خداوند به موجب ریشه کن کردن ظالمان حمد و ثناى خویش مى‏گوید و در آن روز که اعمال انسان اعم از خوب و بد هر کدام به صورت مناسبى مجسم مى‏شوند ظلم به صورت ظلماتى که اطراف وجود ظالم را فرا مى‏گیرد تجسم مى‏یابد همان‏گونه که پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله در حدیثى فرمود:«اتَّقُوا الظُّلْمَ فَإِنَّهُ ظُلُماتٌ یَوْمَ الْقِیامَةِ».(4)

مرحوم کلینى در اصول کافى در حدیثى از امام باقر علیه السلام نقل مى‏کند که هنگامى که رحلت پدرم على بن الحسین فرا رسید مرا به سینه خود چسبانید، سپس فرمود: «فرزندم من تو را به چیزى وصیت مى‏کنم که پدرم در آستانه شهادت مرا به آن توصیه کرد و گفت این چیزى است که پدرش (على علیه السلام) به آن حضرت توصیه کرده است فرمود:«یا بُنَىَّ إیّاکَ وَظُلْمَ مَنْ لایَجِدُ عَلَیْکَ ناصِراً إلّااللَّهُ‏؛ از ستم کردن بر کسى که هیچ یار و یاورى جز خدا ندارد بترس».(5)


1) بقره، آیه 197.

2) زمر، آیه 53.

3) مرحوم علامه مجلسى این مضمون را در حدیثى از رسول خدا نقل کرده که مى‏فرماید: «إِنَّ اللَّهَ یُمْهِلُ الظّالمَ حَتّى‏ یَقُولُ قَدْ أهْمَلَنی ثُمَّ یَأْخُذُهُ أَخْذَةً رابِیَةً إنَّ اللَّهَ حَمِدَ نَفْسَهُ عِنْدَ هَلاکِ الظّالِمینَ فَقالَ فَقُطِعَ دابِرُ الْقَوْمِ الَّذینَ ظَلَمُوا وَالْحَمْدُ للَّهِ رَبّ الْعالَمِینَ». (بحارالانوار، ج 72، ص 322، ح 52).

4) کافى، ج 2، ص 332.

5) همان، ص 331.