جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پاسخ به یک سؤال‏ (1)

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

بعضى مى‏گویند همان‏گونه که در روایات بالا و امثال آن به شدت از فقر مذمت شده و حتى فقر مایه روسیاهى در دو جهان شمرده شده است:«الْفَقْرُ سَوادُ الْوَجْهِ فِى الدّارَیْنِ»(1)در پاره‏اى از روایات نیز از فقر مدح بلیغى شده؛ از جمله پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود:«الْفَقْرُ فَخْری وَبِهِ أفْتَخِرُ»و حتى قرآن مجید همه افراد را مخاطب ساخته مى‏گوید: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ»؛ اى مردم شما همگى نیازمند به خدایید».(2)

ولى جواب آن روشن است، زیرا آنچه مایه افتخار انسان است فقر الى الله است نه فقر در برابر انسان‏ها و به بیان دیگر: فخر و افتخار این است که انسان خداوند را منبع تمام خیرات بداند و خود را در همه چیزها نیازمند او بشمارد و با امکاناتى که خدا به او داده است از مواهب الهى بهره گیرد.

این احتمال نیز هست که منظور از فقر همان زندگى ساده و زاهدانه است که بعضى آن را فقر مى‏پندارند ولى انبیا و اولیا به چنین زندگى افتخار مى‏کردند همان‏گونه که مولاى ما على علیه السلام به لباس و غذاى بسیار ساده افتخار مى‏کرد.

شرح مبسوطى را درباره فقر مذموم و ممدوح در جلد هشتم همین کتاب در شرح خطبه 225 صفحه 429 به بعد آورده‏ایم.


1) بحارالانوار، ج 69، ص 30.

2) فاطر، آیه 15.