جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شرح و تفسیر: از چه کسى باید اطاعت کرد؟

زمان مطالعه: 2 دقیقه

امام علیه السلام در این کلام حکمت‏آمیز خود اشاره به این نکته مى‏کند که از چه کسى باید اطاعت و از چه کسى نباید اطاعت کرد، مى‏فرماید: «لازم است از کسى اطاعت کنید که از نشناختن او معذور نیستید»؛(عَلَیْکُمْ بِطَاعَةِ مَنْ لَاتُعْذَرُونَ بِجَهَالَتِهِ).

منظور از «آن کس» در درجه اول ذات پاک خداوند متعال و در درجه بعد رسولش پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و جانشینان معصوم و بر حق اوست که اطاعت از آنها اطاعت مطلقه است یعنى کسى نمى‏تواند بگوید چون نمى‏دانستم اطاعت نکردم، چرا که بر هر کسى واجب است بخشنده نعمت‏ها را بشناسد؛ کسى که تمام هستى ما از اوست و ما هرگز نمى‏توانیم بگوییم چون نمى‏شناختیم در برابر ترک طاعتش معذور بودیم و بعد از شناخت خداوند باید بداند او مطابق «قاعده لطف»، رسولانى را مبعوث مى‏کند تا پیامش را به بندگان برسانند و راه صحیح و باطل را به آنها نشان دهند و به هنگام رحلت رسولان، اوصیاى آنها را بشناسند و پیام رسولان را از آنها بگیرند.

در ضمن هدف حضرت این است که به مردم هشدار دهد از اطاعتش سر نپیچند و بدانند هرگونه سرپیچى روز قیامت مایه سرافکندگى است و هیچ‏گونه عذرى از آنها قبول نخواهد شد.

در تأیید این سخن، در حدیثى از امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه شریفه «فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبَالِغَةُ»؛ بگو دلیل رسا و قاطع براى خداست (دلیلى که براى هیچ کس بهانه‏اى باقى نمى‏گذارد».(1) فرمود:«إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى یَقُولُ لِلْعَبْدِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَکُنْتَ‏عَالِماً فَإِنْ قَالَ نَعَمْ قَالَ لَهُ أَفَلَا عَمِلْتَ(2) بِمَا عَلِمْتَ وَإِنْ قَالَ کُنْتُ جَاهِلًا قَالَ لَهُ أَ فَلَاتَعَلَّمْتَ حَتَّى تَعْمَلَ فَیَخْصِمُهُ وَذَلِکَ الْحُجَّةُ الْبَالِغَةُ؛ خداوند متعال روز قیامت به بنده‏اش مى‏گوید: آیا مى‏دانستى؟ اگر بگوید: آرى مى‏فرماید: چرا به آنچه مى‏دانستى عمل نکردى؟ و اگر بگوید نمى‏دانستم به او مى‏گوید: چرا یاد نگرفتى که عمل کنى و به این ترتیب با او مخاصمه مى‏کند و این است معناى حجت بالغه».(3)

ولى امور بسیارى است که انسان بر اثر عدم شناخت، در برابر آن معذور است؛ مثلًا من اگر ندانم فلان غذا یا لباسى را که از بازار مسلمانان مى‏خرم دزدى و حرام است؛ غذا را بخورم و با لباس نماز بخوانم اگر فرضاً در قیامت از من سؤال کنند چرا چنین کردى مى‏گویم: نمى‏دانستم و هرگز به من نمى‏گویند چرا نرفتى و تحقیق و تفحص کنى و در اینجا جهل من عذر است؛ ولى در احکام شرع و معارف و عقائد دینى، جهل عذر نیست.

بعضى دیگر از شارحان نهج‏البلاغه، تفسیر دیگرى براى این کلام حکمت‏آمیز مولا کرده و گفته‏اند: مفهوم آن این است که شما باید از شخص عاقلى اطاعت کنید که جهلى در افکار و اعمال او نیست که به هنگام سقوط در خطرات اعمالش، آن را عذرى براى خود بشمارید.(4)

به تعبیر دیگر از شخص عاقلى پیروى کنید که شما را به راه راست و امن و امان ببرد نه به بیراهه‏هایى که ناچار باشید از آن به علت نادانى اعتذار جویید.

ولى به یقین تفسیر اول که مورد قبول بیشتر مفسران نهج‏البلاغه است صحیح‏تر به نظر مى‏رسد. از جمله امورى که گواهى به صحت معناى اول مى‏دهد تعبیرى است که در نسخه دعائم الاسلام آمده که مى‏گوید:«عَلَیْکُمْ بِطَاعَةِ مَنْ لَا تَعْذِرُونَ فِی تَرْکِ طَاعَتِه».(5)


1) انعام، آیه 149.

2) در بعضى از نسخ این روایت به جاى «أفَلا عَمِلْتَ» «هَلّا عَمِلْتَ» و به جاى «أفَلا تَعَلَّمْتَ» «هَلّا تَعَلَّمْتَ» آمده‏است. «کتاب الاجتهاد و التقلید، ص 16». این تعبیر در بسیارى از کتاب‏هاى اصولى و از جمله در فرائد شیخ انصارى به عنوان روایت آمده است.

3) بحارالانوار، ج 1، ص 177، ح 58.

4) شرح نهج البلاغه محمّد عبده، ذیل همین کلام حکمت‏آمیز.

5) دعائم الاسلام، ج 2، ص 353.