جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نکته: شرایط پیمان بستن با مخالفان و لزوم وفاى به عهد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به تناسب کلام حکیمانه بالا اشاره به دو قسمت از تعلیمات اسلام را در این‏باره لازم مى‏دانیم: نخست این‏که در تعلیمات دینى ما دستور داده شده هنگامى که با مخالفان خود عهد و پیمان مى‏بندید مراقب باشید محکم‏کارى کنید؛ با الفاظ صریح و شرایط لازم و رعایت نکاتى که هرگونه بهانه پیمان‏شکنى را از

مخالف مى‏گیرد عهدنامه را تنظیم کنید.

امیرمؤمنان على علیه السلام در عهدنامه معروف مالک اشتر مى‏فرماید: «هرگز پیمانى را که در آن تعبیراتى است که جاى اشکال (و سوء استفاده دشمن) وجود دارد منعقد مکن»؛(وَلَا تَعْقِدْ عَقْداً تُجَوِّزُ فِیهِ الْعِلَلَ).

نیز دستور داده شده عهد و پیمان را با کسى برقرار کنید که امید به وفاى او داشته باشید. در حدیثى از امام امیرمؤمنان علیه السلام که در غررالحکم آمده مى‏خوانیم:«لا تَثِقَنَّ بِعَهْدِ مَنْ لا دینَ لَهُ‏؛ به عهد و پیمان کسى که دین ندارد اطمنیان نکن (و از آن چشم بپوش)».(1)

در مورد لزوم وفاى به عهد نیز قرآن مجید و روایات اسلامى بر آن تأکید شدید دارند؛ قرآن مجید در سوره اسراء آیه 34 مى‏فرماید: «وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ کَانَ مَسْئُولًا»؛ و به عهد (خود) وفا کنید، که از عهد سؤال مى‏شود».

همچنین در جاى دیگرى از عهدنامه مالک اشتر مى‏خوانیم که على علیه السلام بعد از دستور مؤکد به مالک درباره وفاى به پیمان و عهد مى‏فرماید:«فَإِنَّهُ لَیْسَ مِنْ فَرَائِضِ اللَّهِ شَیْ‏ءٌ النَّاسُ أَشَدُّ عَلَیْهِ اجْتِمَاعاً، مَعَ تَفَرُّقِ أَهْوَائِهِمْ وَتَشَتُّتِ آرَائِهِمْ مِنْ تَعْظِیمِ الْوَفَاءِ بِالْعُهُودِ؛ هیچ یک از فرائض الهى همچون بزرگداشت وفاى به عهد و پیمان نیست که مردم جهان با همه اختلافات و تشتت آرایى که دارند نسبت به آن اتفاق نظر داشته باشند».

سپس مى‏افزاید:«وَقَدْ لَزِمَ ذَلِکَ الْمُشْرِکُونَ فِیمَا بَیْنَهُمْ دُونَ الْمُسْلِمِینَ لِمَا اسْتَوْبَلُوا مِنْ عَوَاقِبِ الْغَدْرِ؛ حتى مشرکان زمان جاهلیت- علاوه بر مسلمانان- آن را مراعات مى‏کردند، چرا که عواقب دردناک پیمان‏شکنى را آزموده بودند».

وفاى به عهد به قدرى اهمیت دارد که پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله در حدیثى مى‏فرماید:

«لَا دِینَ لِمَنْ لَاعَهْدَ لَه‏؛کسى که به عهد و پیمان خود وفادار نیست دین ندارد».(2)

نیز امیرمؤمنان علیه السلام مى‏فرماید:«مَا أَیْقَنَ بِاللَّهِ مَنْ لَمْ یَرْعَ عُهُودَهُ وَذِمَمَهُ‏؛ کسى که به عهد و پیمان خود وفا نکند به خدا ایمان نیاورده است».(3)

در حدیث دیگرى از امام باقر علیه السلام مى‏خوانیم:«ثَلَاثٌ لَمْ یَجْعَلِ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لِأَحَدٍ فِیهِنَّ رُخْصَةً: أَدَاءُ الْأَمَانَةِ إِلَى الْبَرِّ وَالْفَاجِرِ وَالْوَفَاءُ بِالْعَهْدِ لِلْبَرِّ وَالْفَاجِرِ وَبِرُّ الْوَالِدَیْنِ بَرَّیْنِ کَانَا أَوْ فَاجِرَیْنِ‏؛ سه چیز است که خداوند اجازه تخلف به احدى درباره آنها نداده: اداى امانت خواه صاحب امانت انسان نیکوکارى باشد یا بدکار و وفاى به عهد در برابر نیکوکاران و بدکاران و نیکى به پدر و مادر چه نیکوکار باشند یا بدکار».(4)

از این تعبیر و تعبیرات دیگر استفاده مى‏شود که نمى‏توان به بهانه بدکار بودن یا کفر طرف معاهده؛ بعد از آنکه معاهده محکم شده است عهد و پیمان را شکست.


1) غررالحکم، ص 87، ح 1440.

2) بحارالانوار، ج 69، ص 198، ح 26.

3) غررالحکم، ص 253، ح 5313.

4) کافى، ج 2، ص 162، ح 15.