جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نکته: آیا تحدید نسل صحیح است؟

زمان مطالعه: 2 دقیقه

انسان مخصوصاً در دنیاى کنونى چهار نیاز مهم دارد: نیاز به تغذیه، لباس و مسکن، نیاز به امور بهداشتى، نیاز به کار و نیاز به تحصیل علم و دانش.

بدیهى است که اگر این نیازها برآورده نشود فقر و بیکارى و بیمارى و جهل و بى‏سوادى بنیان جامعه را متزلزل مى‏کند به همین دلیل محاسبه مى‏کنند که منابع جامعه چند نفر را مى‏تواند به طور صحیح تغذیه کند و مراکز تحصیلى براى درس خواندن چه تعدادى کافى است، درمان و بهداشت و اشتغال به کار براى چه گروهى آماده است تا بر اساس آن آهنگ رشد جمعیت را همگام بسازند.

به تعبیر دیگر افزایش کمیت همیشه موجب قدرت جامعه نیست بلکه گروه کمترِ داراى کیفیت بالا قدرتمند مى‏شوند، بنابراین کشورهایى در دنیا هست که جمعیت آنها کم است؛ ولى بسیار قدرتمندند و به عکس کشورهاى پر جمعیتى را مى‏بینیم که ضعیف و ناتوان‏اند.

در مقابل این تفکر، تفکر دیگرى است و آن این‏که گروهى مى‏گویند: ما در

دستورات دینى مى‏بنییم توصیه به افزایش نسل شده؛ در حدیث معروفى پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود:«تَناسَلُوا تَناکَحُوا فَإنّی أُباهی بِکُمُ الْأُمَمُ وَلَوْ بِالسِّقْطِ؛ ازدواج کنید تا نسل شما افزون شود که من به فزونى جمعیت شما حتى به بچه‏هایى که سقط مى‏شوند مباهات مى‏کنم». این مضمون در احادیث متعددى در منابع شیعه و اهل سنت آمده است.(1) در آیات قرآن نیز کثرت فرزندان یکى از نعمت‏هاى مهم الهى شمرده شده است؛ در داستان نوح پیغمبر مى‏خوانیم که به جمعیت کافران زمان خود مى‏گوید: «و گفتم: از پروردگار خویش آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده است، تا باران‏هاى پربرکت آسمان را پى در پى بر شما فرو فرستد، و شما را با اموال و فرزندان فراوان کمک کند و باغ‏هاى سرسبز و نهرهاى جارى در اختیارتان قرار دهد»؛ «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّاراً – یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُمْ مِّدْرَاراً – وَیُمْدِدْکُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَیَجْعَلْ لَّکُمْ جَنَّاتٍ وَیَجْعَلْ لَّکُمْ أَنْهَاراً».(2)

از آیات دیگر قرآن نیز استفاده مى‏شود که همواره اقوام پیشین به کثرت اموال و فرزندان خود افتخار مى‏کردند و آن را دلیل بر قدرت خود مى‏دانستند. «وَقَالُوا نَحْنُ أَکْثَرُ أَمْوَالًا وَأَوْلَاداً».(3)

بنابراین نباید از کثرت نسل وحشت داشت، بلکه باید کوشید مشکلات چهارگانه آنها را حل کرد.

در برابر این دو گروه، گروه سومى هستند که مى‏گویند: زمان‏ها و مکان‏ها و شرایط مختلف است، هرگاه شرایط، شرایط فزونى نعمت، مسکن، مراکز تحصیلى و اشتغال‏زایى فراوان باشد فزونى نسل مطلوب است؛ اما در زمانى که آمار، با صراحت مى‏گوید: فزونى نسل با شرایط موجود هرچند تلاش و کوشش فراوان هم بشود نتیجه آن بیکارى و بیمارى و فقر است، باید به کنترل موالید

پرداخت، زیرا هیچ‏گاه پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله به یک امت فقیر و جاهل و بیمار افتخار نمى‏کند.

البته در بعضى از شرایط استثنایى حتما باید به تکثیر فرزندان پرداخت و آن در مواردى است که مخالفان جامعه‏اى بخواهند بافت آن جامعه را بر اثر تکثیر نسل به نفع خودشان تغییر دهند مثل آنچه در سرزمین‏هاى اشغال شده فلسطین و یا در جنوب کشورمان مى‏بینیم. در اینجا نمى‏توان ضوابط فوق را حاکم دانست و تماشاگر برهم خوردن بافت جمعیتى به نفع مخالفان بود.


1) عوالى اللئالى، ج 2، ص 125؛ کنزالعمّال، ج 16، ص 276.

2) نوح، آیه 10-/ 12.

3) سبأ، آیه 35.