جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شرح و تفسیر: بهترین وسیله قرب به خدا

زمان مطالعه: 4 دقیقه

امام علیه السلام در این کلام نورانى‏اش به فلسفه و آثار چند حکم از احکام مهم الهى اشاره فرموده که به صورت بسیار گسترده‏تر در حکمت 252 نیز آمده است.مى‏فرماید: «نماز موجب تقرب هر پرهیزگار و حج جهاد هر ضعیف است و براى هر چیز زکاتى است و زکات بدن روزه است و جهاد زن شوهردارى شایسته اوست»؛(الصَّلَاةُ قُرْبَانُ کُلِّ تَقِیٍّ، وَالْحَجُّ جِهَادُ کُلِّ ضَعِیفٍ. وَلِکُلِّ شَیْ‏ءٍ زَکَاةٌ، وَزَکَاةُ الْبَدَنِ الصِّیَامُ، وَجِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّلِ).

شک نیست که نماز بهترین وسیله تقرب به پروردگار است که از آن در روایات به معراج مؤمن تعبیر شده است(1) که تعبیرى بسیار گویا و رسا در تأثیر نماز براى قرب الى الله است؛ ولى امام علیه السلام شرط آن را تقوا شمرده تقوایى که سبب مى‏شود انسان با بال و پر نماز به آسمان‏ها و ملکوت پروردگار پرواز کند.همان‏گونه که در قرآن مجید در داستان قربانى فرزندان آدم علیه السلام آمده است: «إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ»؛ خداوند تنها، (قربانى را) از پرهیزگاران مى‏پذیرد».(2)

«قربان» به چیزى گفته مى‏شود که به وسیله آن تقرب مى‏جویند؛ خواه این وسیله، عبادتى از عبادات مانند نماز و روزه و حج باشد یا گوسفندان و سایر

حیوانات قربانى یا صدقه‏اى در راه خدا. بعضى گفته‏اند «قربان» مصدر از ماده «قُرب» است ولى با توجه به این‏که در محل کلام ما معناى وصفى دارد (چیزى که مایه قرب مى‏شود) باید پذیرفت که مصدرى است که به معناى وصفى به کار رفته است.

اما این‏که در مورد حج آن را جهاد هر ضعیفى شمرده ازاین‏رو است که حج هم جهاد با نفس است و هم آثار جهاد با دشمن را دارد، زیرا مایه وحدت میان مسلمانان و اتحاد صفوف آنها مى‏شود و پشت دشمن را مى‏لرزاند، بنابراین افرادى که توان حضور در میدان جهاد با دشمن را ندارند با حضور در مناسک حج به بخشى از فلسفه جهاد با دشمن فعلیت مى‏بخشند و حتى جوانانى که در حج شرکت مى‏کنند با تحمل مشقات حج و گاه پیاده‏روى‏هاى طولانى و محرومیت از خواب و استراحت، براى میدان جهاد تمرین مى‏کنند.

امام در مورد روزه مى‏فرماید: زکات بدن است، زیرا روزه چیزى از بدن مى‏کاهد؛ ولى بر برکات آن مى‏افزاید همان‏گونه که زکات مال ظاهرا چیزى از آن مى‏کاهد؛ اما برکات غیر قابل انکارى دارد. در جهان نباتات نیز این موضوع در مورد بسیارى از درختان عملى مى‏شود که شاخه‏هاى زیادى از آن را مى‏برند ولى بعداً درخت نمو فوق‏العاده‏اى پیدا مى‏کند.

به گفته شاعر:

زکات مال به در کن که شاخه رَز(3) را

چون باغبان ببُرد بیشتر دهد انگور!

امام علیه السلام مى‏فرماید: جهاد زن شوهردارى شایسته است به سبب آن که در میدان جهاد مشکلات فراوانى است: هم بذل مال است (در زمانى که مجاهدان هزینه‏هاى خود را از سلاح و مرکب و غذا مى‏پرداختند) و هم بذل جان و هم‏

جدایى از زن و فرزند و بستگان و در بسیارى از موارد، جراحات سخت جسمى.زن‏ها نیز هنگامى که در برابر مشکلات خانه‏دارى و گاه اعتراضات و زخم زبان‏هاى شوهر قرار مى‏گیرند اگر تحمل و بردبارى نشان دهند جهاد مهمى را انجام داده‏اند.

«اصبغ بن نباته» که از یاران خاص على علیه السلام است از آن حضرت نقل مى‏کند که فرمود:«کَتَبَ اللَّهُ الْجِهادَ عَلَى الرِّجالِ وَالنِّساءِ فَجِهادُ الرَّجُلِ بَذْلُ مالِهِ وَنَفْسِهِ حَتّى‏ یُقْتَلَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَجِهادُ الْمَرْأَةِ أنْ تَصْبِرَ عَلى‏ ما رَأى‏ مِنْ أذى‏ زَوْجِها وَغَیْرَتِهِ؛خداوند جهاد را بر مردان و زنان واجب کرده است. جهاد مرد در این است که مال و جان خود را انفاق کند تا آنجا که در راه خدا شهید شود و جهاد زن در این است که در برابر آزارى که از شوهرش مى‏بیند و در برابر تعصب‏ها و حساسیت‏هاى او صبر پیشه کند».(4)

در حدیث دیگرى که در کتاب در المنثورِ «سیوطى» آمده است مى‏خوانیم که «اسماء» از طائفه انصار نزد پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله آمد در حالى که پیامبر در میان اصحابش نشسته بود. عرض کرد: پدر و مادرم به قربانت باد من به عنوان نماینده زنان خدمت شما آمده‏ام. جانم به فدایت باد بدان هیچ زنى در شرق و غرب نیست که آمدن مرا نزد تو شنیده باشد مگر این‏که او هم همین رأى و نظر مرا دارد. خداوند تو را به حق به سوى مردان و زنان مبعوث کرده ما به تو و خدایى که تو را فرستاده ایمان آورده‏ایم؛ ولى ما زنان در حقیقت در محاصره و گرفتار محرومیت‏هایى هستیم: باید در خانه بنشینیم و خواسته‏هاى مردان را به جاى آوریم، فرزندان شما را متولد مى‏سازیم و شما گروه مردان بر ما برترى پیدا کرده‏اید در جمعه و جماعات و عیادت بیماران و تشییع جنازه و حج بعد از حج و از همه اینها بالاتر جهاد در راه خداست. هنگامى که یکى از شما به عنوان حج‏

یا عمره یا شرکت در جهاد خارج مى‏شود ما اموالتان را حفظ مى‏کنیم، براى شما لباس مى‏بافیم و اولاد شما را پرورش مى‏دهیم. اى رسول خدا! در چه پاداشى با شما شریک هستیم؟

پیغمبر صلى الله علیه و آله با تمام صورت به سوى اصحابش برگشت سپس فرمود: سخن این زن را شنیدید؟ هرگز بهتر از این سؤال در امر دین از کسى شنیده‏اید؟ همگى عرض کردند: اى رسول خدا! ما باور نمى‏کردیم زنى به چنین مطالبى برسد (و چنین سخن بگوید) آن‏گاه پیغمبر صلى الله علیه و آله رو به او کرد و فرمود:«انْصَرِفی أیَّتُهَا الْمَرْاةَ وَأعْلَمِی مَنْ خَلْفَکَ مِنَ النِّساءِ أنَّ حُسْنَ تَبَعُّلِ إحداکُنَّ لِزَوْجِها وَطَلَبَها مَرْضاتَهُ وَاتِّباعَها مُوافَقَتَهُ یَعْدِلُ ذلِکَ کُلِّهِ‏؛ بانو برگرد و به زنانى که پشت سر تو هستند (و از طرف آنها آمده‏اى) اعلام کن که شوهردارى یکى از شما به صورت شایسته و به دست آوردن خشنودى او و پیروى از موافقتش معادل تمام این اعمال خیر است».

«فَأدْبَرَتِ الْمَرْأَةُ وَهِىَ تُهَلِّلُ وَتُکَبِّرُ اسْتِبْشاراً؛ آن زن باز گشت و از روى شادى تکبیر و لا اله الا الله مى‏گفت».(5)


1) مستدرک سفینة البحار، ج 6، ص 343.

2) مائده، آیه 27.

3) «رز» به معناى درخت انگور است.

4) کافى، ج 5، ص 9، ح 1.

5) در المنثور، ج 2، ص 153 ذیل آیه 34 سوره نساء.