جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شرح و تفسیر: دنیا مار خوش خط و خال!

زمان مطالعه: 3 دقیقه

امام علیه السلام در این گفتار پربار خود تشبیه دیگرى براى دنیاى فریبنده بیان کرده و به همگان هشدار داده است، مى‏فرماید: «دنیا مانند مار (خوش و خط و خال) است که به هنگام لمس کردن نرم به نظر مى‏رسد در حالى که سم کشنده در درون آن است (به همین دلیل) مغرورِ نادان به سوى آن مى‏رود و خردمند عاقل از آن حذر مى‏کند»؛ (مَثَلُ الدُّنْیَا کَمَثَلِ الْحَیَّةِ لَیِّنٌ مَسُّهَا، وَالسَّمُّ النَّاقِعُ فِی جَوْفِهَا، یَهْوِی إِلَیْهَا الْغِرُّ الْجَاهِلُ، وَیَحْذَرُهَا ذُو اللُّبِّ الْعَاقِلُ).

طبیعت دنیا داراى این دو ویژگى ظاهرى فریبنده و باطنى خطرناک است؛ کاخ‏ها، زر و زیورها، لباس‏ها، غذاهاى رنگارنگ و عیش و نوش‏ها مظاهر جذاب دنیاست؛ ولى در درون، غفلت، بى‏خبرى از خدا آلوده شدن به انواع گناهان را براى به دست آوردن یا حفظ آن با خود دارد. روى این جهت امام علیه السلام در عبارات مختلفش با ذکر مثال‏هاى متعدد تناقض این ظاهر و باطن را آشکار ساخته و هشدار داده است.

در ذیل نامه 68 که امام علیه السلام پیش از دوران خلافت ظاهرى‏اش به سلمان فارسى قدس سره نگاشته، همین مثل را با کمى تفاوت بیان فرموده است. ما تشبیهاتى براى دنیا از آیات قرآن و روایات اسلامى جمع‏آورى کردیم که به هجده تشبیه بالغ مى‏شد و نشان دادیم که چگونه خداى متعال در قرآن و سپس پیشوایان معصوم در احادیث خود براى بیدار کردن غافلانِ بى‏خبر، از مثال‏هاى حسى‏

مختلف بهره گرفته‏اند. تعدد و تکثر این امثله به خوبى نشان مى‏دهد که تا چه اندازه این مسئله داراى اهمیت است.

در مثال مورد نظر تضاد ظاهر و باطن دنیا با تمثیل به مار نشان داده شده که به هنگام لمس آن بسیار نرم و ملایم به نظر مى‏رسد و انسانِ بى‏خبر از لمس آن لذت مى‏برد در حالى که اگر یک لحظه غافل شود سم «ناقع» (سم قاتل و جان‏گدازى) که در درون این حیوان خطرناک است از طریق نیش آن به بدن انسان منتقل مى‏شود. سوزش فوق العاده توأم با پیچ و تاب تا آنجا که مار گزیده به صورت یک مثل در بیتابى درآمده است و سپس از کار افتادن تدریجى دستگاه‏هاى اصلى بدن و شتاب به سوى مرگ.

تعبیر به «غِرِّ جاهل» (غِر به معناى انسان خام بى‏تجربه که زود فریب مى‏خورد) اشاره به انسان‏هاى نادان و نا آگاهى است که تنها چشم به ظواهر فریبنده دنیا مى‏دوزند و از آنچه در باطن دارد و تاریخ پیشینیان آن را به خوبى مجسم ساخته بى‏خبر مى‏مانند؛ ولى عاقلان باتجربه و آگاه که سرنوشت دنیاپرستان را در آیینه تاریخ مشاهده کرده‏اند خود را از آن برحذر مى‏دارند.

به همین دلیل حب دنیا (دنیاپرستى) سرچشمه تمام گناهان شمرده شده است. افراد دنیاپرست چنان اسیر آن مى‏شوند که نه خدا را بنده‏اند و نه فرمان عقل را مى‏برند، نه حق الناس مى‏شناسند و نه وجدان بیدار و آگاهى دارند و گاه با صراحت مى‏گویند: براى رسیدن به اهداف دنیوى هر کار براى ما مجاز است.

در حدیثى از رسول خدا صلى الله علیه و آله مى‏خوانیم: «أُتْرکُوا الدُّنْیا لِأهْلِها فَإنَّهُ مَنْ أخَذَ مِنْها فَوْقَ ما یَکْفیهِ أخَذَ مِنْ حَتْفِهِ وَهُوَ لا یَشْعُرُ؛ دنیا را به اهل آن واگذارید، زیرا کسى که بیش از نیاز خود از آن برگیرد در واقع مرگ خود را از آنجا که نمى‏داند تسریع کرده است».(1)

در حدیث دیگرى از آن حضرت مى‏خوانیم: «ما أحَدٌ مِنَ الْأوَّلینَ وَ الْآخِرینَ إلّا وَ هُوَ یَتَمَنّى‏ یَوْمَ الْقِیامَةِ إنَّهُ لَمْ یُعْطَ مِنَ الدُّنْیا إلّا قُوتاً: هیچ کس از اولین و آخرین نیست مگر این‏که روز قیامت آرزو مى‏کند که اى کاش جز به اندازه نیاز از دنیا به او داده نشده بود».(2)

بى‏شک تمام آنچه گفته شد درباره دنیاى دنیاپرستانى است که هدفى جز لذت و عیش و نوش ندارند و دنیا براى آنها غایة الآمال است؛ ولى هرگاه از امکانات دنیا براى وصول به سعادت اخروى استفاده شود، دنیاى ممدوح و محبوب و به تعبیر روایت امام سجاد علیه السلام «دنیاى بلاغ» (دنیایى که انسان را به هدف مى‏رساند) محسوب مى‏شود.

در حدیثى مى‏خوانیم: شخصى خدمت امام صادق علیه السلام عرض کرد: به خدا ما دنیا را دوست داریم و علاقه‏مندیم به ما داده شود. امام علیه السلام به او فرمود: دنیا را دوست دارى؟ مى‏خواهى با آن چه کنى؟ عرض کرد: زندگى خودم و خانواده‏ام را تأمین کنم، با آن صله رحم به جا آورم، در راه خدا صدقه دهم و حج و عمره به جا آورم. امام علیه السلام فرمود: «لَیْسَ هذا طَلَبُ الدُّنْیا هذا طَلَبُ الْآخِرَةِ؛ این طلب دنیا نیست بلکه طلب آخرت است».(3)


1) کنز العمال، ح 6058.

2) بحارالانوار، ج 74، ص 54.

3) کافى، ج 5، ص 72، ح 10.