جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شرح و تفسیر: دوگانگى و غلوّ

زمان مطالعه: 2 دقیقه

گرچه مدح و ثناى افراد به سبب کارهاى خوبى که انجام داده‏اند باعث تشویق آنها مى‏شود؛ ولى به یقین افراط در مدح و ثنا افزون بر اینکه دروغ و گناه کبیره‏اى محسوب مى‏شود سبب اغفال طرف مقابل مى‏گردد و او را از کوشش و تلاش براى رسیدن به مقامات بالاتر باز مى‏دارد و آثار غرور و خودبرتربینى در او آشکار مى‏گردد.

به همین دلیل، امام در برابر کسى که در ستایش او مبالغه مى‏کرد ولى در دل او را متهم مى‏دانست فرمود: «من کمتر از آن هستم که تو مى‏گویى و بالاتر از آنم که در دل دارى»؛(قال علیه السلام: لِرَجُلٍ أَفْرَطَ فِی الثَّنَاءِ عَلَیْهِ، وَکَانَ لَهُ مُتَّهِماً: أَنَا دُونَ مَا تَقُولُ، وَفَوْقَ مَا فِی نَفْسِکَ).

ممکن است آن شخص در مورد امام غلو کرده باشد و امام با این سخن مى‏خواهد جلوى غلو او را بگیرد؛ ولى این احتمال نیز داده شده است که چه بسا او تنها بخشى از صفات واقعى امام را برشمرده ولى امام متواضعانه چنین سخنى را مى‏گوید. در هر حال جمله ذیل این سخن که مى‏فرماید «برتر از آنم که در دل دارى» در واقع کرامتى است از سوى امام علیه السلام که باطن و درون مخاطب خود را مى‏خواند و مى‏داند او منافقانه تعریف و تمجید مى‏کند و در دلش حتى صفات واقعى امام علیه السلام را نیز قبول ندارد.

در روایات اسلامى نیز مذمت زیادى در مورد مداحان و مبالغه‏گران در مدح و ستایش آمده است. از جمله در حدیثى از پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله مى‏خوانیم که فرمود:«إذا لَقیتُمُ الْمَدّاحینَ فَاحْثُوا فى‏ وُجُوهِهِمُ التُّرابَ؛ هنگامى که مداحان را ملاقات کردید خاک در صورتشان بپاشید» کنایه از این‏که از کار آنها برائت و بیزارى جویید و اجازه ادامه سخن به آنها ندهید».(1)

در حدیث دیگرى مى‏خوانیم که مردى ستایش مبالغه‏آمیزى درباره شخص دیگرى در محضر پیغمبر صلى الله علیه و آله کرد پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: «لا تُسْمِعْهُ فَتُهْلِکُهُ لَوْ سَمِعَکَ لَمْ یُفْلَحْ؛ آنچه را گفتى به گوش او نرسان که سبب هلاکت او مى‏شود و اگر مدح مبالغه‏آمیز تو را بشنود هرگز رستگار نخواهد شد».(2)

در فرمان مالک اشتر نیز همین مطلب به صورت جامع‏ترى آمده است آنگاه که امام علیه السلام فرمود: «(ثُمَّ رُضْهُمْ عَلَى أَلَّا یُطْرُوکَ وَلَا یَبْجَحُوکَ بِبَاطِلٍ لَمْ تَفْعَلْهُ فَإِنَّ کَثْرَةَ الْإِطْرَاءِ تُحْدِثُ الزَّهْوَ وَتُدْنِی مِنَ الْعِزَّةِ؛ سپس آنها را طورى تربیت کن که از تو ستایش بى‏جا نکنند (و از تملق و چاپلوسى بپرهیزند. نیز) تو را نسبت به اعمال نادرستى که انجام نداده‏اى تمجید ننمایند، زیرا مدح و ستایش فراوان عُجب و خودپسندى به بار مى‏آورد و انسان را به کبر و غرور نزدیک مى‏سازد».

متأسفانه در هیچ‏یک از کتبى که ما دیده‏ایم سخنى در این‏باره که آن شخص در مقام افراط در ثنا چه گفت که امام برآشفت نیامده است و اگر عین آن کلام نقل مى‏شد مى‏توانستیم قضاوت کنیم که افراط در مدح بوده است یا تواضع امام.


1) سنن ابن داود مطابق نقل میزان الحکمه، ج 9، ص 3785. شبیه همین معنا در منابع معروف پیروان اهل‏بیت از جمله من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 11 آمده است.

2) کنزالعمال، ج 3، ص 652، ح 8339.