جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

گفتار حکیمانه 45

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

و قال علیه‏السلام

لَوْ ضَرَبْتُ خَیْشُومَ الْمُؤْمِنِ بِسَیْفِی هَذَا عَلى‏ أَنْ یُبْغِضَنِی مَا أَبْغَضَنِی؛ وَلَوْ صَبَبْتُ الدُّنْیَا بِجَمَّاتِهَا عَلَى الْمُنَافِقِ عَلى‏ أَنْ یُحِبَّنِی مَا أَحَبَّنِى. وَذَلِکَ أَنَّهُ قُضِیَ فَانْقَضى‏ عَلى‏ لِسَانِ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ صلى الله علیه و آله؛ أَنَّهُ قَالَ: یَا عَلِیُّ، لَایُبْغِضُکَ مُؤْمِنٌ، وَلَا یُحِبُّکَ مُنَافِقٌ.

امام علیه السلام فرمود:

اگر با شمشیرم بر بُن بینى مؤمن بزنم که مرا دشمن بدارد دشمن نخواهد داشت! و اگر تمام دنیا را بر منافق بریزم که مرا دوست بدارد دوست نمى‏دارد! چرا که مقدر شده و بر زبان پیامبر درس‏نخوانده جارى شده که فرمود: اى على! هیچ مؤمنى تو را دشمن نمى‏دارد و هیچ منافقى تو را دوست نخواهد داشت!(1)


1) سند گفتار حکیمانه:این کلام نورانى و پر معنا بخشى از خطبه‏اى است که «رفیق بن فرقد» آن را از امام علیه السلام نقل کرده است و گروه زیادى از مورخان و راویان شیعه و اهل سنت قبل از سیّد رضى و بعد از او آن را در کتاب‏هاى خود آورده‏اند از جمله: ابو جعفر طبرى در کتاب بشارة المصطفى و شیخ طوسى در امالى و زمخشرى در ربیع الابرار و مسلم در صحیح خود (در کتاب الایمان، باب 33، ح 131) و امام احمد در مسند و نسایى در سنن و ابن عبدالبر در استیعاب و ابو نعیم اصفهانى در حلیة و متّقى هندى در کنز العمال و حاکم در مستدرک بخش اخیر این کلام حکمت‏آمیز که از پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله نقل شده است را با تفاوت‏هایى آورده‏اند. (مصادر نهج‏البلاغه، ج 4، ص 42 با تلخیص).