جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

گفتار حکیمانه 73

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

و قال علیه‏السلام

مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْیَبْدَأْ بِتَعْلِیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیْرِهِ، وَلْیَکُنْ تَأْدِیبُهُ بِسِیرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِیبِهِ بِلِسَانِهِ؛ وَمُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَمُؤَدِّبُهَا أَحَقُّ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَمُؤَدِّبِهِمْ.

امام علیه السلام فرمود:

کسى که خود را در مقام پیشوایى و امامت بر مردم قرار مى‏دهد باید پیش از آنکه به تعلیم دیگران مى‏پردازد به تعلیم خویش بپردازد و باید تأدیب و تعلیم او نسبت به دیگران پیش از آنکه با زبانش باشد با عمل صورت گیرد و کسى که معلّم و ادب‏کننده خویشتن است به احترام سزاوارتر از کسى است که معلّم و مربّى مردم است.(1)


1) سند گفتار حکیمانه:در کتاب مستطرف نوشته «ابوالفتوح محمد بن احمد مصرى شافعى» (معروف به خطیب ابشیهى از علماى قرن نهم) این سخن حکمت آمیز با تفاوت‏هایى نقل شده و این نشان مى‏دهد که او منبعى غیر از نهج‏البلاغه در اختیارش بوده است. (مصادر نهج‏البلاغه، ج 4، ص 57).