جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نکته: مسائل بهداشتى و طبى در قرآن مجید و روایات‏

زمان مطالعه: 2 دقیقه

امروزه کتاب‏هایى به نام طب النبى صلى الله علیه و آله و طب الائمة و طب الرضا علیه السلام در اختیار

داریم که در آنها سخن از یک رشته دستورات طبى و بهداشتى نقل شده از معصومین علیهم السلام است، گاه نیز اشاراتى از قرآن مجید در آنها دیده مى‏شود؛ مثلًا امروز دانشمندان غذاشناسى آثار فوق العاده‏اى براى عسل قائلند و هرچه زمان مى‏گذرد خواص بیشترى براى آن در بهداشت و درمان بیمارى‏ها کشف مى‏کنند.این در حالى است که قرآن مجید در سوره «نحل» با صراحت مى‏گوید: «فِیهِ شِفَاءٌ لِّلنَّاسِ»(1)و همچنین تعبیرات دیگرى که پرده از روى مسائل بهداشتى و درمانى بر مى‏دارد؛ از جمله دستور معروف پیامبر صلى الله علیه و آله بر این‏که تا گرسنه نشده‏اید غذا نخورید و تا کاملًا سیر نشده‏اید دست از غذا بکشید(2) که در واقع ناظر به آیه شریفه «کُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا» است.(3)

بسیارى از دستورهایى که در زمینه نوشیدنى‏ها و غذاهاى حلال و حرام وارد شده مربوط به تأثیرات خوب و بد آنهاست؛ تحریم شراب و مواد مخدر، تحریم گوشت حیوانات درنده، خوردن خون و گوشت مردار و ماهیانى که در آب مرده‏اند و امثال اینها همگى ارتباط نزدیکى با زیان‏هاى بهداشتى آنها دارد.توصیه به خوردن میوه‏ها و سبزى‏ها و دانه‏هاى غذایى ارتباط آشکارى با فوائد بهداشتى آنها دارد. روایات طبى نقل شده از پیغمبر اکرم و ائمه هدى علیهم السلام نیز با صراحت این مسائل را بازگو مى‏کند.

درست است که وظیفه دین و آیین، هدایت مردم به راه‏هاى راست و اعتقادها و برنامه‏هاى اخلاقى است و رسالت انبیا به عنوان طبیبان روحانى درمان انواع بیمارى‏هاى فکرى و اخلاقى است؛ ولى از آنجا که طب جسمانى نیز رابطه نزدیکى با طب روحانى دارد گاه به سراغ این امور نیز مى‏رفتند. به بیان دیگر مسائل مربوط به سلامت جسم رابطه نزدیکى با سلامت روح دارد ازاین‏رو

سلامت جسم نیز مورد توجه اسلام بوده است که خود داستان مفصلى دارد و ورود در آن عرصه ما را از مقصود دور مى‏سازد.(4)

آنچه امام امیرمؤمنان على علیه السلام در این کلام حکیمانه‏اش بیان فرموده نیز ناظر به همین مطلب است؛ امام علیه السلام راه سلامت بدن را در فصل خزان و بهار نشان داده و دلیل آن را نیز بیان فرموده است، مى‏فرماید: سرماى پاییز و بهار با بدن‏ها همان مى‏کند که با درختان انجام مى‏دهد، زیرا هر دو شباهت زیادى با هم دارند.

این کلام حکمت‏آمیز، از پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله به شکل دیگرى نیز نقل شده است؛ فرمود:«اغْتَنِمُوا بَرْدَ الرَّبیعَ فَإنَّهُ یَفْعَلُ بِأبْدانِکُمْ ما یَفْعَلُ بِأشْجارِکُمْ وَاجْتَنِبُوا بَرْدَ الْخَریفِ فَإنَّهُ یَفْعَلُ بِأبْدانِکُمْ ما یَفْعَلُ بِأشْجارِکُمْ‏؛ سرماى بهار را غنیمت بشمرید که با بدن‏هاى شما همان مى‏کند که با درختان مى‏کند و از سرماى پاییز بپرهیزید که با بدن‏هاى شما همان انجام مى‏دهد که با درختان انجام مى‏دهد».(5)

شاعر نیز در این زمینه مى‏گوید:

گفت پیغمبر صلى الله علیه و آله به اصحاب کبار

تن مپوشانید از باد بهار

چون که با جان شما آن مى‏کند

در بهاران با درختان مى‏کند


1) نحل، آیه 69.

2) بحارالانوار، ج 59، ص 290.

3) اعراف، آیه 31.

4) براى توضیح بیشتر مى‏توانید به کتاب دائرة المعارف فقه مقارن، ج 1، ص 65-/ 72 مراجعه نمایید.

5) بحارالانوار، ج 59، ص 271، ح 69.