جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نکته: دو بال خوف و رجا

زمان مطالعه: 2 دقیقه

همیشه براى رسیدن به مقصد باید از دو نیرو استفاده کرد: نیروى محرک و نیروى باز دارنده؛ به کمک نیروى محرک، حرکت آغاز مى‏شود و هرچه قوى‏تر باشد سرعت بیشترى به خود مى‏گیرد؛ اما نیروى باز دارنده براى حفظ تعادل و پیشگیرى از خطرات مخصوصاً در مسیرهاى پرخطر ضرورت دارد. آنچه به‏

طور ساده در اتومبیل‏ها مى‏بینیم در وجود پیچیده انسان نیز حاکم است.

انسان براى کمال و قرب الى اللَّه آفریده شده و انگیزه‏هاى لازم در درون و بیرون وجودش به وسیله انبیا و اولیا و تعلیمان آسمانى آماده شده است. از سوى دیگر هواى نفس و وسوسه‏هاى شیطانى او را پیوسته به خود مشغول مى‏دارد تا از مسیر منحرف گردد یا در پرتگاه سقوط کند. نیروى بازدارنده براى یپشگیرى از این خطرات است. همه پیامبران بشیر و نذیر بودند و همه کسانى که خط آنها را ادامه مى‏دهند نیز از این دو امر برخوردارند.

این همان مسئله خوف و رجاست که به عنوان دو بال براى پرواز در آسمان سعادت و قرب الى اللَّه معرفى شده و حتى در روایات تصریح شده است که هیچ یک از این دو نباید بر دیگرى فزونى یابد، زیرا اگر خوف، فزونى یابد انسان به سوى یأس کشیده مى‏شود و آدم مأیوس گرفتار انواع گناهان خواهد شد، زیرا فکر مى‏کند کار از کار گذشته و پرهیز از گناه و انجام طاعات نتیجه‏اى ندارد. به عکس، اگر امید او فزونى یابد نسبت به ارتکاب گناهان بى‏تفاوت مى‏گردد.

در روایتى از پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله مى‏خوانیم: «لَوْ تَعْلَمُونَ قَدْرَ رَحْمَةَ اللَّهِ لاتَکِلْتُمْ عَلَیْها وَما عَمِلْتُمْ إلّا قَلیلًا وَلَوْ تَعْلَمُونَ قَدْرَ غَضَبِ اللَّهِ لِظَنَنْتُمْ بِأنْ لا تَنْجُوا؛ اگر اندازه رحمت الهى را مى‏دانستید چنان بر آن تکیه مى‏کردید که هیچ عمل خوبى جز به مقدار کم انجام نمى‏دادید و اگر اندازه غضب الهى را مى‏دانستید گمان مى‏کردید که هرگز راه نجاتى براى شما نیست».(1)

در حدیث دیگرى از امام صادق علیه السلام مى‏خوانیم که مى‏فرمود: پدرم مى‏گفت: «إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ عَبْدٍ مُؤْمِنٍ إِلَّا وَفِی قَلْبِهِ نُورَانِ نُورُ خِیفَةٍ وَنُورُ رَجَاءٍ لَوْ وُزِنَ هَذَا لَمْ یَزِدْ عَلَى هَذَا وَلَوْ وُزِنَ هَذَا لَمْ یَزِدْ عَلَى هَذَا؛ هیچ بنده مؤمنى نیست مگر این‏که در قلب او دو نور است: نور خوف و نور رجا؛ اگر این را وزن کنند چیزى فزون بر

آن ندارد و اگر آن را وزن کنند چیزى فزون بر این ندارد».(2)

در حدیث دیگرى که در غررالحکم از امام امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده است مى‏خوانیم: «خَفْ رَبَّکَ خَوْفاً یَشْغَلُکَ عَنْ رَجَائِهِ وَارْجُهْ رَجَاءَ مَنْ لَایَأْمَنُ خَوْفَهُ؛ چنان از پروردگارت خائف باش که تو را از رجا باز دارد و چنان به او امیدوار باش که تو را از خوف باز ندارد».(3)

به همین دلیل در تمام جوانب بشرى در کنار تشویق تنبیه و در کنار تنبیه تشویق است. بر همین اساس در کلام حکمت‏آمیز بالا فقیه واقعى و کامل کسى شمرده شده که نه مردم را از رحمت خدا مأیوس دارد و نه آنها را از مجازات الهى ایمن سازد.


1) کنز العمال، ح 5894.

2) کافى، ج 3، ص 67، ح 1.

3) غررالحکم، ص 191، ح 3713.