جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شرح و تفسیر: نقش محبّت در زندگى‏

زمان مطالعه: 3 دقیقه

امام علیه السلام در این گفتار حکیمانه اشاره به آثار محبت و دوستى با مردم کرده مى‏فرماید: «اظهار محبت و دوستى با مردم نیمى از عقل است»؛(التَّوَدُّدُ نِصْفُ الْعَقْلِ).

تعبیر به «نیمى از عقل» اشاره به این است که کارى است فوق العاده عاقلانه و منظور از «تودد» این است که کارهایى انجام دهد که نشانه کمال محبت و دوستى باشد؛ در مشکلات به یارى آنها بشتابد و در برابر کارهاى ناروا به هنگام قدرت به جاى انتقام‏جویى عفو کند و با چهره گشاده با مردم روبه‏رو شود، در برابر آنها تواضع کند، سخنان آنها را بشنود و به آنها احترام بگذارد. مجموعه این امور و مانند آن را «تودد» مى‏گویند که آثار فراوانى دارد از جمله: دوستان زیادى در سایه تودد براى انسان پیدا مى‏شوند، اگر اهل کسب و تجارت باشد مشتریان او فراوان مى‏گردند و اگر مدیر تشکیلاتى باشد افرادى که در زیرمجموعه او هستند به او عشق مى‏ورزند و وظایف خود را به خوبى انجام مى‏دهند، چنانچه فرمانده لشگرى باشد افراد لشگر او سر بر فرمان او خواهند بود، اگر عالم و روحانى باشد مردم به او اقتدا مى‏کنند و ارشادات و نصایحش را به گوش جان مى‏پذیرند و چنانچه پدر و بزرگ‏تر خانواده باشد همسر و فرزندان به او علاقه‏مند مى‏شوند و محیط خانواده محیطى مملوّ از محبت و آرامش‏

و همکارى خواهد بود و همچنین افراد دیگر در محیطها و پست‏هاى دیگر.

ولى به عکس اگر انسان در برابر مردم خشن باشد و با قیافه درهم کشیده روبه‏رو شود، بى‏اعتنایى کند، تکبر بورزد، نسبت به سرنوشت آنها بى‏اعتنا باشد و به تعبیر قرآن «فَظّ غلیظ القلب» باشد از اطراف او پراکنده مى‏شوند، در میان جمع زندگى مى‏کند ولى تک و تنهاست.

به گفته شاعر:

نهال دوستى بنشان که کام دل به بار آرد

درخت دشمنى برکن که رنج بى‏شمار آرد

در بحارالانوار از امام حسن عسکرى علیه السلام در ضمن مواعظ آن حضرت چنین نقل شده:«مَنْ کانَ الْوَرَعُ سَجِیَّتَهُ وَالْکَرَمُ طَبیعَتَهُ وَالْحِلْمُ خَلَّتَهُ کَثُرَ صَدیقُهُ وَالثَّناءُ عَلَیْهِ وَانْتَصَرَ مِنْ أعْدائِهِ بِحُسْنِ الثَّناءِ عَلَیْهِ‏؛ کسى که تقوا و ورع خوى و خصلت او باشد و جود و بخشش طبیعتش و حلم و بردبارى عادتش، دوستانش بسیار مى‏شوند و ثنا خوانانش فراوان و از این طریق بر دشمنانش پیروز مى‏گردد».(1)

البته نباید خوش‏رفتارى با مردم را با مسئله تملق و چاپلوسى اشتباه کرد که آن حساب جداگانه‏اى دارد و به یقین از صفات مذموم است.

مرحوم مغنیه مى‏گوید: بعضى از شارحان نهج‏البلاغه تعبیر به «نصف العقل» را چنین تفسیر کرده‏اند:«الْمُرادُ بِنِصْفِ الْعَقْلِ تَدْبیرُ الْمَعاشِ‏؛ منظور از نصف عقل تدبیر معاش است»(2) ولى به یقین این تفسیر، تفسیر تمام جمله امام علیه السلام نیست بلکه مى‏تواند بخشى از آن را تشکیل دهد، زیرا کسانى که خوش‏رفتارند در امر معاش و جلب شرکاى خود و مشتریان فراوان موفق‏تر خواهند بود.

مرحوم کلینى در کتاب کافى بابى تحت عنوان‏«التَّحَبُّبُ إلَى النّاسِ وَالتَّوَدُّدُ

إِلَیْهِمْ»ذکر کرده و در ذیل آن احادیث متعددى از معصومین علیهم السلام آورده است. از جمله در حدیثى از پیغمبر خدا صلى الله علیه و آله نقل مى‏کند که مرد عربى از طایفه بنى تمیم خدمت پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله آمد عرض کرد یا رسول اللَّه توصیه‏اى به من بفرما! از جمله امورى که پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود چنین بود:«تَحَبَّبْ إلَى النّاسِ یُحِبُّوکَ‏؛ به مردم اظهار محبت کن تا تو را دوست‏دارند».(3)

و نیز در حدیث دیگرى از همان حضرت نقل مى‏کند که فرمود:«ثَلاثٌ یُصْفینَ وُدَّ الْمَرْءِ لِأخیهِ الْمُسْلِمِ یَلْقاهُ بِالْبُشْرِ إذا لَقِیَهُ، وَیُوَسِّعُ لَهُ فِی الْمَجْلِسِ إذا جَلَسَ إلَیْهِ، وَیَدْعُوهُ بِأحَبِّ الْأسْماءِ إلَیْهِ‏؛ سه چیز است که اظهار محبت هرکسى را نسبت به برادر مسلمانش صفا مى‏بخشد: او را با چهره گشاده ملاقات کند و در مجلس که مى‏نشیند (هنگام ورود برادر مسلمانش) براى او جا باز کند و وى را به بهترین نام‏هایش خطاب نماید».(4)


1) بحارالانوار، ج 75، ص 379.

2) فى ظلال نهج‏البلاغه، ج 4، ص 308.

3) کافى، ج 2، ص 642، ح 1.

4) همان، ص 643، ح 3.