جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شرح و تفسیر: نتیجه تسلیم در برابر آرزوها

زمان مطالعه: 2 دقیقه

امام علیه السلام در این گفتار کوتاه و حکمت‏آمیز خود به مسئله طول آرزوها و سرنوشتى که دامان انسان را مى‏گیرد اشاره کرده مى‏فرماید: «کسى که در مسیر آرزوها گام بردارد در (دام) مرگ خواهد افتاد»؛ (مَنْ جَرَى فِی عِنَان أَمَلِهِ عَثَرَ بِأَجَلِهِ(1)).

أمل به معناى هر نوع آرزو است؛ خواه آرزوى معقول باشد یا نامعقول، از این رو این واژه در مورد معصومان و اشخاص برجسته نیز به کار رفته آنها را کعبه آمال مى‏نامند و حتى خداوند به عنوان «منتهى الأمل» شمرده شده که همان آخرین نقطه آرزو است. در مناجات مفتقرین از مناجات پانزده‏گانه امام سجاد علیه السلام مى‏خوانیم: «یا مُنْتَهى‏ أَمَلِ الْآمِلینَ» و در حدیث نیز از پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله نقل شده که فرمود: «الْأَمَلُ رَحْمَةٌ لِأُمَّتِی وَلَوْ لَاالْأَمَلُ مَا رَضَعَتْ وَالِدَةٌ وَلَدَهَا وَلَا غَرَسَ غَارِسٌ شَجَراً؛ آرزو مایه رحمت براى امت من است و اگر آرزو نبود هیچ مادرى فرزندش را شیر نمى‏داد و هیچ باغبانى درختى نمى‏کاشت».(2) زیرا آرزوهاست که انسان را به تلاش و کوشش براى رسیدن به اهداف برتر و بالاتر وا مى‏دارد.

ولى همین آرزو هرگاه به صورت نامعقول درآید و تبدیل به آرزوهاى دور و دراز و دست‏نیافتنى شود انسان را چنان به خود مشغول مى‏دارد که از همه چیز حتى خداوند و مرگ و معاد غافل مى‏شود و چنان سرگرم مى‏گردد که ناگهان مرگش فرا مى‏رسد در حالى که دستش از همه چیز تهى است.

تعبیر به «مَنْ جَرى‏ …» (مطابق برخى نقل‏ها) «مَنْ أَرْخى‏ عِنانَ أَمَلِهِ» (کسى که لجام آرزو را سست و رها کند.) اشاره به همین آرزوهاست و به تعبیر دیگر، آرزو تشبیه به مرکب سرکشى شده که اگر عنان و زمام او را رها کنند طغیان مى‏کند و انسان را در پرتگاه مى‏افکند.

درباره طول امل و درازى آرزوها و پیامدهاى سوء آن بحث گسترده‏اى در روایات معصومان آمده است که به چند نمونه آن اشاره مى‏شود.

از جمله در حدیثى از امیر مؤمنان على علیه السلام مى‏خوانیم: «الأَمَلُ یُفْسِدُ الْعَمَلَ وَیَفْنِی الْأَجَلَ؛ آرزوهاى دراز اعمال انسان را تباه مى‏کند و مرگ را به فراموشى مى‏افکند».(3)

در حدیث دیگرى از همان حضرت مى‏خوانیم: «الأَمَلُ سُلْطانُ الشَّیاطینِ عَلَى قُلُوبِ الْغافِلینَ؛ آرزوى دور و دراز مایه سلطه شیاطین بر دل‏هاى غافلان است».(4)

باز در حدیثى از همان حضرت آمده است: «الأَمَلُ کَالسَّرابِ یُغِرُّ مَنْ رَآهُ وَیَخْلِفُ مَنْ رَجاهُ؛ آرزوهاى دور و دراز همچون سراب است بیننده را مى‏فریبد و آن کس را که بر آن دل ببندد مأیوس مى‏سازد».(5)


1) «با» در «بِأجَلِهِ» همان‏گونه که جمعى از محققان گفته‏اند به معناى «فى» است؛ یعنى چنین شخصى که اختیار خود را به دست آرزوها سپرده در مرگش سقوط مى‏کند در حالى که عمل مثبتى انجام نداده است.

2) بحارالانوار، ج 74، ص 175.

3) غررالحکم، ح 7252.

4) همان، ح 7206.

5) همان، ح 7207.