جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شرح و تفسیر: ناتوان‏ترین مردم‏

زمان مطالعه: 3 دقیقه

شک نیست که یکى از مهم‏ترین سرمایه انسان در زندگى دوستان صمیمى است؛ این سرمایه نه تنها براى یارى کردن انسان در برابر مشکلات، بلکه براى انس گرفتن و از تجربه‏ها و نظرات آنها بهره‏گیرى کردن ضرورى است و جالب این‏که به دست آوردن دوستان خوب کار آسانى است؛ نه همچون به دست آوردن مال است که احتیاج به تلاش و کوشش فراون و گاه نیاز به سرمایه‏گذارى‏هاى کلان دارد و نه همچون مقام است که به دست آوردنش نیاز به روابط اجتماعى قوى دارد، بلکه با سرمایه‏اى که در اختیار هر کس هست به دست مى‏آید و آن سرمایه گشاده‏رویى، ادب و حسن معاشرت است. بر همین اساس امام علیه السلام مى‏فرماید: «عاجزترین مردم کسى است که از به دست آوردن دوست عاجز باشد»؛ (أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اکْتِسَابِ الْإِخْوَانِ).

حدیث معروفى است از امیر مؤمنان على علیه السلام که خطاب به مردم فرمود: «إِنَّکُمْ لَنْ تَسَعُوا النَّاسَ بِأَمْوَالِکُمْ فَسَعُوهُمْ بِطَلَاقَةِ الْوَجْهِ وَحُسْنِ اللِّقَاءِ فَإِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله علیه و آله یَقُولُ إِنَّکُمْ لَنْ تَسَعُوا النَّاسَ بِأَمْوَالِکُمْ فَسَعُوهُمْ بِأَخْلَاقِکُمْ؛ (اى مردم) شما نمى‏توانید مردم را با اموال خود راضى نگه دارید، از این رو ایشان را با خوشرویى و رفتار خوب راضى نگه دارید، زیرا من از رسول خدا صلى الله علیه و آله شنیدم که مى‏فرمود: شما نمى‏توانید خشنودى مردم را با اموال (محدودتان) به دست‏

آورید بنابراین با اخلاق نیکتان خشنودى آنها را به دست آورید».(1)

آنگاه امام مى‏افزاید: «و از او عاجزتر کسى است که دوستانى را که به دست آورده از دست بدهد»؛ (وَأَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَیَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ)

زیرا ممکن است به دست آوردن چیزى مقدارى زحمت داشته باشد؛ ولى نگه‏داشتن آن آسان‏تر است، بنابراین کسى که دوستان خود را با بى‏مهرى یا بى‏اعتنایى از دست دهد عاجزتر از کسى است که نتوانسته دوستى به دست آورد.

در اینجا سؤالى مطرح است که اگر امام در جمله اول مى‏فرماید: «از همه مردم عاجزتر کسى است که …» چگونه بعد از آن مى‏فرماید: «و از او عاجزتر کسى است که دوستانش را از دست دهد» اگر جمله اول عمومیّت دارد، با جمله دوم سازگار نیست.

ولى پاسخ این سؤال روشن است و آن اینکه جمله اول عمومیّت نسبى دارد و عمومیّت نسبى با وجود بعضى از استثناها منافات ندارد و شبیه این تعبیر در کلمات روزانه مردم نیز زیاد است؛ مثلا مردم مى‏گویند: بدبخت‏ترین مردم کسى است که آبروى خود را از دست دهد و از او بدبخت‏تر کسى است که ایمان خود را از دست دهد و هیچ گاه در عرف مردم تناقضى در میان این دو دیده نمى‏شود.

در حدیثى از امام امیر مؤمنان علیه السلام در غررالحکم مى‏خوانیم: «مَنْ لا صَدیقَ لَهُ لا ذُخْرَ لَهُ؛ کسى که دوست ندارد ذخیره‏اى ندارد».(2)

امام صادق علیه السلام مى‏فرماید: «لَقَدْ عَظُمَتْ مَنْزِلَةُ الصَّدِیقِ حَتَّى إِنَّ أَهْلَ النَّارِ یَسْتَغِیثُونَ بِهِ وَیَدْعُونَ بِهِ فِی النَّارِ قَبْلَ الْقَرِیبِ الْحَمِیمِ قَالَ اللَّهُ مُخْبِراً عَنْهُمْ (فَما لَنا مِنْ شافِعِینَ وَلَا صَدِیقٍ حَمِیمٍ)؛ مقام دوست بسیار برجسته است تا آنجا که‏

دوزخیان نیز با فریاد خود از او- پیش از آنکه از نزدیکان کمک بخواهد- سخن مى‏گویند همان‏گونه که خداوند در قرآن از آنها چنین خبر داده که مى‏گویند: امروز نه شفاعت‏کننده‏اى داریم نه دوست گرم و پر محبتى».(3)

اصولًا دوستان خوب بهترین زینت انسانند همان‏طور که امام صادق علیه السلام مى‏فرماید:«لِکُلِّ شَىْ‏ءٍ حِلْیَةٌ وَحِلْیَةُ الرَّجُلِ أوِدّائُهُ؛هرچیزى زینتى دارد و زینت انسان دوستان اوست».(4)

در اهمّیّت دوستان همین بس که از بعضى از بزرگان سؤال شد: آیا برادر بهتر است یا دوست خوب. گفت: برادرى خوب است که دوست انسان باشد.


1) بحارالانوار، ج 68، ص 384، ح 22.

2) غررالحکم، ح 9460.

3) بحارالانوار، ج 71، ص 176، ح 11.

4) شرح نهج‏البلاغه ابن ابى‏الحدید، ج 18، ص 112.