جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شرح و تفسیر: فقیه کامل‏

زمان مطالعه: 2 دقیقه

امام علیه السلام در حقیقت در این کلام پربار خود مسئله تعادل خوف و رجا را به صورت جدیدى مطرح مى‏کند و مى‏فرماید: «فقیه و بصیر در دین در حدّ کمال کسى است که مردم را از رحمت الهى نومید نکند و از لطف او مأیوس نسازد و از مجازات‏هاى او ایمن ننماید»؛(الْفَقِیهُ کُلُّ الْفَقِیهِ مَنْ لَمْ یُقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ، وَلَمْ یُؤْیِسْهُمْ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ، وَلَمْ یُؤْمِنْهُمْ مِنْ مَکْرِ اللَّهِ).

منظور از «فقیه» در این کلام حکمت‏آمیز فقیهِ اصطلاحى یعنى عالم به احکام فرعیه دین نیست، بلکه فقیهِ به معناى لغوى و به معناى وسیع کلمه است یعنى عالم دینى و «کُلُّ الْفَقیه» به معناى عالم کامل از هر جهت است.

تعبیرات سه گانه‏اى که امام علیه السلام در این گفتار حکیمانه خود به کار برده در واقع از آیات قرآن گرفته شده است: جمله‏«مَنْ لَمْ یُقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ؛ کسى که مردم را از رحمت الهى مأیوس نکند» برگرفته از این آیه است: ««قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ»؛ اى بندگانى که راه اسراف به خود را درپیش گرفته‏اید و مرتکب گناهان شده‏اید از رحمت خداوند مأیوس نشوید، چرا که او همه گناهان (توبه‏کنندگان) را به یقین او آمرزنده مهربان است».(1)

و جمله‏ «وَلَمْ یُؤیِسْهُمْ مِنْ رَحْمَةَ اللَّهِ» بر گرفته از کلام یعقوب است که به فرزندان خود مى‏گوید: ««اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ یُوسُفَ وَأَخیهِ وَلا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لا یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْکافِرُونَ»؛ بروید و در جستجوى یوسف و برادرش باشید و از رحمت الهى مأیوس نشوید چون از رحمت الهى جز قوم کافر مأیوس نمى‏شوند».(2)

جمله سوم بر گرفته از این آیه شریفه است که مى‏فرماید: ««أَفَأَمِنُوا مَکْرَ اللَّهِ فَلا یَأْمَنُ مَکْرَ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْخاسِرُونَ»؛ آیا آنها از مجازات الهى خود را در امان دیدند (مکر در این‏گونه موارد به معناى عذاب غافلگیرانه است) و تنها جمعیت زیانکاران خود را از عذاب الهى در امان مى‏دانند».(3)

در این‏که چه تفاوتى میان جمله اول و دوم است که هر دو سخن از امیدوارى به رحمت خدا مى‏گوید بعضى از شارحان نهج‏البلاغه گفته‏اند: جمله نخست اشاره به رحمت خدا در قیامت و جمله دوم اشاره به رحمت الهى در دنیاست. (همان‏گونه که در داستان یعقوب و یوسف آمده است).(4)


1) زمر، آیه 53.

2) یوسف، آیه 87.

3) اعراف، آیه 99.

4) توضیح نهج‏البلاغه، ج 4، ص 300.