جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شرح و تفسیر: آغازگر جنگ نباش!

زمان مطالعه: 2 دقیقه

امام علیه السلام در این گفتار حکیمانه اندرز مهمى به فرزندش مى‏دهد و مى‏فرماید:«هرگز کسى را به مبارزه دعوت مکن (و آغازگر جنگ مباش) ولى اگر کسى تو را به مبارزه فراخواند اجابت کن (و سستى در جهاد با دشمن مکن) زیرا دعوت کننده به مبارزه ستمکار و ستمکار در هر حال مغلوب است»؛(لَا تَدْعُوَنَّ إِلَى مُبَارَزَةٍ، وَإِنْ دُعِیتَ إِلَیْهَا فَأَجِبْ، فَإِنَّ الدَّاعِیَ إِلَیْهَا بَاغٍ، وَالْبَاغِیَ مَصْرُوعٌ).

«مبارزة» به معناى جنگ تن به تن است و «باغى» به معناى ستمگر و «مصروع» به معناى شکست‏خورده بر زمین افتاده است.

شاید بعضى از شارحان چنین پنداشته‏اند که این سخن اشاره به جنگ‏هاى تن به تن در بیرون از دایره جهاد است در حالى که هرگز چنین نیست. هرگاه کسى ما را در غیر میدان جهاد به مبارزه طلبد نه تنها پذیرش دعوت او مطلوب نیست بلکه حرام است، زیرا القاى نفس در تهلکه است تنها جایى که مى‏توان دعوت به مبارزه را پذیرفت میدان جهاد است، زیرا در بسیارى از میدان‏هاى جهاد در آغاز، جنگ‏هاى تن به تن انجام مى‏شد؛ کسى از لشکر دشمن بیرون مى‏آمد و مبارز مى‏طلبید، دیگرى در برابر او قرار مى‏گرفت و سرانجام یکى از آن دو بر خاک مى‏افتاد. مسلمانان دستور داشتند آغازگر مبارزه در میدان‏هاى جنگ نباشند؛ ولى در صورتى که کسى از لشکر دشمن در وسط میدان قرار گرفت و مبارز طلبید،

سکوت در برابر او جایز نیست، زیرا چنین سکوتى مساوى با شکست به شمار مى‏آید و مى‏دانیم امیرمؤمنان علیه السلام کرارا در میدان‏هاى جنگ با دشمنان اسلام به مبارزه طلبیده شد و امام علیه السلام در برابر حریف خود قرار گرفت و او را از پاى در آورد که بارزترین نمونه آن میدان جنگ خندق و قرار گرفتن در مقابل «عمرو بن عبدود» است، زیرا او بارها در وسط میدان مبارز طلبید و هیچ کس جرأت نکرد در مقابل او ظاهر شود و امیرمؤمنان علیه السلام بارها از پیغمبر صلى الله علیه و آله تقاضا کرد که اجازه دهد در برابر او قرار گیرد و پیامبر صلى الله علیه و آله براى این‏که دیگران را آزمایش کند رخصت نمى‏داد؛ ولى آخرین بار اجازه داد و آن حضرت در برابر عمرو قرار گرفت و با مبارزه‏اى قهرمانانه او را بر خاک افکند و حدیث معروف‏«لَضَرْبَةُ عَلِىّ یَوْمَ الْخَنْدَقِ أفْضَلُ مِنْ عِبادَةِ الثَّقَلَیْنِ‏؛ ضربه‏اى که على علیه السلام در روز خندق (بر پیکر عمرو بن عبد ود) وارد کرد از عبادت جن و انس بالاتر است»(1) را بیان فرمود.


1) اقبال الأعمال سید بن طاووس، ص 467.