(در منابع روائی و نهجالبلاغه)
میپرسند چرا برخی از تحقیقات جامعیت ندارند؟
و چرا محقق در استنباط و نتیجه گیری از یک منبع روائی دچار انحراف میگردد.
چه باید کرد تا از یک بعدی نگریستن در أمان باشیم، و همهی جوانب یک موضوع انتخابی را به درستی کشف نموده و نظر نهائی را عرضه نمائیم؟
پاسخ درست سؤالات یاد شده به روشهای صحیح تحقیق، و مقابله با آفات پژوهشهای بشری مربوط میگردد، که مراحل آن را در موارد زیر میتوان خلاصه نمود.
اول- انتخاب یک موضوع (دنیا)
دوم- شناخت واژههای معادل
سوم- یافتن واژههای معادل در المعجم المفهرس نهجالبلاغه
چهارم- مطالعه و بررسی موارد به دست آمده در نهجالبلاغه
پنجم- استخراج جوانب گوناگون موضوع انتخابی
ششم- سازماندهی مباحث به دست آمده مثلاً:
. تعریف و ستایش دنیا
. ره آورد دنیای حلال
. سفارش به کسب دنیای حلال برای استقلال اقتصادی
. علل ستایش از دنیا
. نکوهش از دنیا
. ره آورد شوم دنیا گرائی
. علل دنیازدگی
. راههای مقابله با دنیازدگی
هفتم- اجتهاد و استنباط و نتیجه گیری نهائی
پژوهشگری میتواند موضوعی را از دیدگاه نهجالبلاغه تجزیه و تحلیل کند، به بحث و بررسی بگذارد، و اظهار عقیده فرماید که همهی مراحل هفتگانه را به خوبی سپری نموده و تحقق بخشد، یعنی:
1- موضوع انتخابی خود را به درستی بشناسد.
2- واژههای معادل را کشف کند.
3- همهی آنها را در نهجالبلاغه به مطالعه و تحقیق بگذارد.
4- همهی جوانب موضوع انتخابی را شناسائی کند.
5- تعریف و تکذیب، ستایش و نکوهش و علل و عوامل آنها را سازماندهی نماید.
و آنگاه با توجه به همهی موارد کشف شده، پیرامون موضوع انتخابی به تفکر و ارزیابی، به تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری نهائی روی آورد.
اظهار نظر با روشهای یاد شده، و رعایت مراحل تحقیق، غالباً بدون نقص و عیب و گرایشهای انحرافی و یک سو نگری است.
آنها که از نهجالبلاغه نتوانستند بهرهمند گردند.
و در شناخت مفاهیم آن منحرف شدند.
یا معارف بلند نهجالبلاغه را در قالبهای محدود ذهن و عقائد شخصی خود عرضه نمودند و به یک سونگری رسیدند.
یا در نکوهش دنیا افراط کردند و یا در ستایش آن تفریط.
یا دنیا گرائی را مطرح و یا ترک دنیا را تبلیغ نمودند.
همهی آنها، مراحل صحیح تحقیق را رعایت نکردند و همهی جوانب کلام امام را استخراج ننمودند.
در کنار عام، خاص را نفهمیدند.
و در پرتو مطلق، مقید را مشاهده نفرمودند.
و در جاذبهی وحی گونهی کلمات امام (ع) جوانب گوناگون آن را نتوانستند استخراج نمایند.
اینجاست که با گرایشهای متضاد، همه از نهجالبلاغه میگویند.
شاهد و مثال میآورند که:
«نؤمن ببعض و نکفر ببعض».!!!
دنیا پرست دنیا زده، از نهجالبلاغه میگوید و راهب ترک دنیا گفته نیز برای حق جلوه دادن انزوا طلبی خویش، جملاتی از این کتاب نورانی به رخ میکشد که باید گفت:
«چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند»
بنابراین.
تا همهی سخنان امام را گرد نیاوردهایم.
و تا همهی واژههای معادل را شناسائی ننمودیم.
و تا همهی جوانب موضوع انتخابی کشف نشد.
حق اظهار نظر یا نتیجه گیری در یک منبع روائی را نداریم.
امام در یک خطبه به تناسب حال و مقام و جو سیاسی خاصی، دنیا و دنیازدگی را به شدت مورد نکوهش قرار دادند.
و در جای دیگر از دنیا ستایش فرمودند.
در یکجا اهل دنیا را سگهای درنده میشناساند و در جای دیگر دنیا دوستی را میستاید و میفرماید (انسانها فرزندان دنیا میباشند و فرزند را برای اظهار محبت با مادر نباید سرزنش نمود).
اگر همهی جوانب کلمات امام شناسائی گردند متوجه میشویم که:
1- دنیای حلال را نکوهش نفرموده است.
2- برای کسب دنیای حلال سفارش فرمود.
3- همه جا دنیای حرام مورد نکوهش است.
زیرا علل نکوهش از دنیا در سخنان امام مطرح شدهاند و روشنگر این
واقعیت میباشند که دنیا و دنیای حلال مورد توجه نیست.